KOHALIKU OMAVALITSUSE KORRALDUSE SEADUSE MUUTMINE

Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise eelnõu kiideti valitsuses heaks.

Vabariigi Valitsus kiitis kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse (KOKS) muudatuste eelnõu 12.mai 2022 heaks ja suunas seaduseelnõu edasiseks menetlemiseks Riigikogule. Riigikogu menetlust on võimalik täpsemalt jälgida Riigikogu veebilehel: KOKSi eelnõu (626 SE).
Muudatused peaksid jõustuma 2023. aasta 1. juunil. Sellele eelnes kahe aasta pikkune põhjalik eeltöö koos eksperdikomisjoniga, kuhu kuulusid omavalitsuste ja riigi esindajad ning tunnustatud eksperdid.

Peamised muudatused:

  • valla- ja linnaelanikud saavad esitada rahvaalgatusi (vähemalt 1% elanike poolt) ka vabas vormis kirjalikult ja põhjendatuna, mitte vaid eelnõuna. Lisaks on võimalus algatada kohalik rahvaküsitlus, kui see on vähemalt 10% vastava omavalitsuse elanike soov;
  • siseauditeerimine ei ole enam võimalus, vaid kohustus, et aidata kaasa omavalitsuse tegevuse õiguspärasusele. Vähemalt kord nelja aasta jooksul tuleb läbi viia siseaudit, milleks võib palgata vastava kvalifikatsiooniga inimese või teenust sisse osta;
  • peatatakse volikogu liikme volitused eelnõu järgi sarnaselt omavalitsuse ametiasutuses töötamisega ka omavalitsuse ametnikuna töötamise ajaks;
  • vähendatud on omavalitsuse sisemise töökorralduse reegleid – vähem õigusakte, mida saab anda vaid volikogu ning küsimusi, mida seni pidi reguleerima vaid valla või linna põhimäärus;
  • lisatud on, et volikogu ja valitsuse istungite läbiviimiseks võib kasutada elektroonilisi vahendeid;
  • tõstmaks volikogu ja valitsuse määruste juriidilist kvaliteeti, peab kõigi volikogu ja valitsuse määruste juures edaspidi olema hea õigusloome ja normitehnika eeskirja nõuetele vastav seletuskiri;
  • valla- ja linnasekretärid vabanevad kohustusest juhtida kantseleid, et nad saaksid eelkõige keskenduda juriidiliste ülesannete täitmisele. täpsustatakse omavalitsuste enesekorraldusõiguse ulatust – omavalitsuslike ülesannete täitmisel saab omavalitsus üldjuhul ise määrata ülesannete täitmise täpsema sisu ja korra, samuti lisatakse omavalitsuslike ja riiklike ülesannete tuvastamise reeglid;
  • omavalitsusel on nüüd võimalus talle seadusega pandud kohaliku ülesande täitmine halduslepinguga üle anda teisele omavalitsusele, mis seni toimus valdavalt eraõiguslike juriidiliste isikute kaudu.

Ülevaate KOKSis kavandatavatest muudatustest saab ka postitustest:
1) Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduses kavandatavad muudatused (Olivia Taluste, Juridica 2022/2)
2) KOKS uueneb: mida on kavas seal muuta? (Sulev Valner, dets 2021)


Mis on probleem, mida KOKSi revisjoniga lahendame?

Aastast 1993 pärit kohaliku omavalitsuse korralduse seadusele (KOKS) on erinevatel foorumitel ja kohtumistel ette heidetud vananemist ning kuna seda seadust on aja jooksul sadakond korda osaliselt muudetud, olevat tekkinud sisemine ebaühtlus ja vajadus nii sisu kui vormi kaasajastada. Toimunud haldusreformi järgselt on tõstatunud küsimus, kas muutunud olukorras vajavad kohalike omavalitsuste tegevust korraldavad seadused, sealhulgas KOKS, ülevaatamist eelkõige omavalitsustele suurema enesekorraldusõiguse võimaldamise suunas.

Kokkuvõtvalt oleme kohaliku omavalitsuse aluskorraldust puudutavate seaduste ülevaatamise protsessi nimetanud KOKSi revisjoniks.

KOKSi revisjoni eeldatavad põhieesmärgid:

  • omavalitsuste enesekorraldusõiguse suurendamine, muuta KOV korraldus lihtsamaks ja paindlikumaks, vähem ettekirjutusi seaduse tasemel;
  • lahendada vastuolud ja lüngad senises korralduses;
  • pakkuda välja tänapäevased lahendused küsimustele, mida seni pole seaduse tasemel lahendatud, nt võimalus viia volikogu ja valitsuse istungeid läbi elektrooniliselt;
  • seaduse muudetud uus redaktsioon on keeleliselt võimalikult lihtne, selge, ajakohane, terminoloogia ühtlustatud. Kohaliku volikogu liige ei peaks vajama juristi abi, et seadusest õigesti aru saada.

Oleme valmis avama arutelu kõigis KOKSi olulistes osades, vaatama süsteemselt üle kogu seaduse teksti. See ei tähenda, et kõike tuleb muuta ja eesmärk on tingimata koostada seaduse uus terviktekst. Läheneme võimalikele muudatustele probleemi- ja vajaduspõhiselt. Kui  muudatus- ja täiendamisettepanekud ei ole seaduse struktuuri ja põhimõtteid oluliselt muutvad, siis on eelistatud olemasolevate seaduste muutmine täiesti uue seaduse koostamisele.

KOKS revisjoni eeldatav ajakava

Senine protsess

  • september 2018 – veebruar 2019 – probleemide kaardistamiseks toimusid piirkondlikud kohtumised linna- ja vallasekretäridega, õiguskantsleri bürooga, Riigikontrolliga, Riigikogu põhiseaduskomisjoni, riigi valimisteenistuse ametnikega, töötuba linnade ja valdade päevadel.
  • mai 2019 – KOKSi revisjon lisatakse VVTP-sse
  • juuni 2019 – riigihalduse minister loob laiapõhjalise eksperdikomisjoni (21 liiget: KOV, õiguskantsleri, Riigikontrolli, riigi valimisteenistuse  esindajad ning teadlased ülikoolidest).
  • juuni 2019 – eksperdikomisjoni I kohtumine Tallinnas
  • september 2019 – eksperdikomisjoni II kohtumine Tallinnas
  • november 2019 – eksperdikomisjoni III kohtumine Tallinnas
  • jaanuar 2020 – eksperdikomisjoni IV kohtumine Järvamaal Koerus
  • aprill 2020 – eksperdikomisjoni V koosolek (elektrooniline).
  • mai 2020 – eksperdikomisjoni VI koosolek (elektrooniline).
  • juuni 2020 – eksperdikomisjoni VII koosolek Harjumaal Kernu mõisas ja elektrooniliselt.
  • juuni-september 2020 – KOKSi jt seaduste muutmise väljatöötamiskavatsuse ametlik kooskõlastusring eelnõude infosüsteemis. Erinevatelt osapooltelt (ministeeriumid, ELVL, maakondlikud omavalitsusliidud jt) laekus hulk tagasisidet ja ettepanekuid. vt ka VTK kooskõlastusringi kommentaare
  • Oktoober 2020 – eksperdikomisjoni VIII koosolek, Tallinnas ja elektrooniliselt.
  • Oktoober-detsember 2020 – kohtumised erinevate ministeeriumite esindajatega KOKSi VTK tagasisideringis üles kerkinud teemade arutamiseks (Justiitsministeerium, Sotsiaalministeerium, Siseministeerium, Keskkonnaministeerium, MKM, Maaeluministeerium, HTM, Kultuuriministeerium).
  • November 2020 – eksperdikomisjoni IX koosolek (elektrooniline).
  • Veebruar 2021 – eksperdikomisjoni X koosolek (elektrooniline).
  • Aprill 2021 – eksperdikomisjoni XI koosolek (elektrooniline).
  • Aprill-mai 2021 – Eesti Keele Instituudi poolt ettepanekud KOKSi peatükkide paremaks sõnastamiseks selge keele põhimõtete alusel.
  • Juuni 2021 – eksperdikomisjoni XII koosolek (elektrooniline).
  • Oktoober 2021 – eksperdikomisjoni XIII koosolek, KOKSi muutmise eelnõu põhipunktide ülevaatamine enne kooskõlastusringi.
  • November 2021 – seaduse eelnõu läks ministeeriumite vahelisele avalikule kooskõlastusringile.
  • Veebruar-märts 2022 Justiitsministeeriumi kooskõlastusring.
  • Mai 2022 Vabariigi Valitsus kiitis eelnõu heaks ja suunas edasiseks menetlemiseks Riigikogule.
  • September 2022 I lugemine Riigikogus.

Eksperdikomisjoni materjalid on leitavad eksperdikomisjoni alalehelt.